وبلاگ

تاریخچه سنگ درمانی

سنگ درمانی از دیرباز در زمره رمانهای طبیعی بوده، امروزه تحت Gem Therapy بعنوان یکی از رشته های طب مکمل معرفی و طبقه بندی می شود. قدرت شفای سنگها موضوعی بحث برانگیز است. مردم جهان طی سالهای اخیر، از رشته های مختلف طب مکمل و استفاده از خواص درمانی سنگها، بلورها و گوهرها استقبال زیادی می کنند. این موضوع هزاران سال قدمت دارد. شواهد کابرد سنگهای طبیعی برای درمان بیمار هیا مختلف در قدیمی ترین تمدن های بشری به چشم می خورد. قدیمی ترین نشانه های استفاده از سنگها مربوط به کهربا در 30000 سال پیش است که در 10000 سال پیش یعنی پایان عصر یخبندان کشف شد. سومریهای باستان از کریستالها استفاده می کردند و مصریها برای پاک کردن انرژی های شیطانی، جواهر سنگها را به کار می بردند. یونانیها هماتیت را با آرس خدای جنگ مرتبط می دانند و معتقدند سربازان یونانی که در جنگ نابود می شوند، هماتیت خود را از دست داده اند.

بر اساس این شواهد، در طول تاریخ از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برای درمان، محافظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیرات نامطلوب محیطی استفاده می شده است. در تمدن آتلانتیس حدود 10000 سال پیش استفاده از سنگها و جواهر سنگها برای درمان رایج بوده است. آتلانتیسی ها می دانستند که ریشه برخی بیماریها در بدنهای اتری است. چنانچه وقتی فردی بیمار می شد او را به مکان شفاگری یا معبد می بردند.

این اتاق از نوع خاصی کریستال و جواهر سنگ ساخته شده و زوایای آن به شکلی بود که نیروی خورشید به صورت پرتوهایی از انرژی کیهانی با رنگهای گوناگون، در آن پخش می شد. فرد بیمار بر اساس نوع بیماری در وسط این اتاق قرار می گرفت و پرتوهای لیزر مانند و لطیف کریستال به او می تابید و بدن اتری بیمار را درمان می کرد.

در کتیبه های سومری و متون علوم ودایی مربوط به هند باستان، آثار بر جای مانده از این دانش قدیمی دیده می شود. در طب سنتی هند (آیوروردا) دستورات دقیقی در مورد تهیه پودر و خیر با سنگهای شفا بخش وجود دارد. متون و دستورات این طب تا به امروز حفظ شده و توسط پزشکان آن در سراسر دنیا و به خصوص در آمریکا، اروپا و هند به کار گرفته می شود.

قدمت استفاده از معادن مالاکیت در صحرای سینا به 4000 سال قبل از میلاد می رسد. در چین باستان نیز درمانگران ار خواط ارتعاشی سنگها آگاه بوده اند. کتاب امپراطور زرد که توسط پی یو نگاشته شده دارای توضیحات فراوانی در مورد گوهر ها و تاثیرات آنها بر بدن انسان است. امروزه نیز کشور چین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان گوهرها و سنگهای شفابخش در سراسر دنیاست.

ارسطو فیلسوف مشهور یونانی نیز از قدرت ویژه و منحصر به فرد سنگهای شفابخش صحبت کرده است.رومیان تحت تاثیر آموزه های یونان و سایر تمدنهای باستانی، همواره سنگهای صیقل داده شده را برای رفع بیماری و بدشانسی با خود حمل کرده و در جنگها در زره و سپر و شمشیر خود از آنها استفاده می کردند.

در دین مبارک اسلام نیز استفاده از انگشتر با نگین عقیق، فیروزه و سنگ خورشید به مومنین توصیه شده و با استناد به کتب دینی، ائمه اطهار غالبا نگین انگشتری بر دست داشتند.

شاید به جرات بتوان گفت پر ارزش ترین و مهمترین کتاب گوهر شناسی ایران کتاب (الجماهر فی معرفه الجواهر) تالیف ابوریحان بیرونی به زبان عربی است که از این کتاب نسخه های متعددی در کتابخانه های مختلف وجود دارد و اخیرا توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب به تصحیح یوسف الهادی به چاپ رسیده است.

نویسنده: شکوفه برزگر ملکی

برگرفته از کتاب سنگ ها و جواهرسنگ ها ترجمه رویا رحمانی نشر خاموش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *