وبلاگ

تاریخچه استفاده از سنگ ها و جواهر سنگ ها:

کانیها در ابتدا به همان صورت که از پوسته زمین به دست می ُآمدند، مورد استفاده قرار می گرفتند. برخی از انواع کانیها که بلورهای ظریف و پایدار در برابر فرسایش داشتند، پس از صیقل کاری و تراش خوردن، برای آرایش استفاده می شدن. این کانیها، سنگهای قیمتی یا جواهرات هستند، سنگ هایی مانند: الماس، فیروزه، یاقوت کبود، زمرد، زبرجد، لعل، چشم گربه، عقیق، مروارید و در کوهی مهمترین کانیها ارزشمندند.

کسانی که با اسطوره های کهن آشنایی دارند، در مورد قاره آتلانتیس مطالبی شنیده اند، تا سال 1970 حدود 6000 کتاب درم ورد تمدن آتلانتیس نوشته شده بود. آتلانتیس تمدنی بزرگ در میان اقیانوس اطلس بود که افسانه های کهن آن حاکی از وجود این تمدن در هزاران سال قبل از میلاد مسیح است. آتلانتیسی ها قادر بودند آنچه به عنوان نیروی حیات نامیده می شد را تحت کنترل درآورند. مردن آتلانتیس از عصاره گل ها و سنگ ها در درمان استفاده می کردند. در واقع طب ارتعاشی مکمل، هومیوپاتی و سنگ درمانی دارای ریشه هایی بسیار کهن تر از تصور ماست.

روشن شدن کشتی نوح به وسیله گوهر های رنگی، استفاده حضرت سلیمان از نگین، سنگ و انگشتری، به کار گیری سنگ از سوی امرا و پادشاهان ممالک کشورهای گوناگون برای زینت تخت و تاج و استفاده حواریون مسیح از دوازده جواهر برای دازده حواری، نشانه توجه خاص به سنگها بوده است. کاهنان، به تاثیرات اسرار آمیز سنگ ها معتقد بودند و از آنها به عنوان ابزارهای ماورایی استفاده می کردند.

  • رابطه مصریان با سنگ ها:

در شش هزار سال قبل از میلاد، مصریان قدیم در صحرای سین، فیروزه را به خاطر رنگ زیبایش استخراج می کردند. در مصر باستان جواهر سنگها را بعنوان انتقال دهنده انرژی در اهرام ثلاثه و مقبره ها به کار می برند. کشف انگشتر هایی با نگین های مختلف (خصوصا یشم) در مقبره فراعنه، نشان از استفاده آنها از این نگین دارد. در داستان های اسطوره ای یونان از کریستال ها نام برده شده است و کاهنان معابد دلفی از طریق سنگ ها، درمانهای ماورایی انجام می داده اند. در قرن سوم قبل از میلاد نویسنده یونانی تئوفراستوس کتابی در باره الماس و سنگ های قیمتی نوشته بود. تئوفراستوس شاگرد افلاطون و سپس ارسطو بود که به خاطر شیرینی گفتارش، لقب سخنگوی خدایی داشت. پس از آن طبیعیدان و فیلسوف بزرگ گابوس پلینوس معروف به پلینی در کتاب تاریخ طبیعی خود در مورد سنگ های قیمتی به تفصیل نوشت. در تمدن های باستان از پودر سنگ ها و مواد غذایی و دارویی دیگر محلول های خوراکی تهیه می کرده اند و از پودر برخی سنگها به عنوان مرهم زخم و برطرف کننده عوارض پوستی استفاده می شده است.

  • رابطه سرخپوستان با سنگ ها:

سرخپوستان سنگ های مختلف به خصوص بلور شفاف کوارتز را در هنگام اجرای اعمال مذهبی خود به کار می بردند و حتی بر این عقیده بودند که بریدن بند ناف نوزاد با این سنگ آثار خوبی در سرنوشت اعمال می کند. بومیان آمریکایی (مایاها و آزتکها) از سنگ در مراسم دینی و جشنهای عبادی خود استفاده می کردند.

  • چینیان و سنگ ها:

در مقبره های چینیان باستان، سنگ های کریستال رویت شده است. بزرگان دین و عرفان توجه و عنایت عجیبی به سنگها داشته اند.

  • اسلام و سنگ ها:

ارزش بعد ملکوتی اشیا در دین ما به قدری است که آنها را دارای شعور، درک و آگاهی می دانند. در فرهنگ اسلامی، اشیا، ارزش سنگها در جایگاه والایی است. انگشترهایی با سنگهای عقیق، فیروزه، حدید چینی و یاقوت به همراه اذکار مقدس حک شده بر روی آنها آذین دهنده دست حضرت امام علی بوده است.

  • یونانیان و سنگ ها:

یونانی ها نخستین کسانی بودند که کانیها را از دیدگاه علمی بررسی کردند. تالس ملطی به خاصیت کهربایی کانیها اشاره کرد، تمیستوکلس دست به استخراج معادن زد. کتاب سنگ شناسی الاحجار به ارسطو نسبت داده شده بود.

مارکوپولو از هند، چین، برمه و سیلان در قرن 13 بازدید کرد و در مورد گنجینه ها و جواهرات در این کشورها به تفصیل نوشت.

در زمینه شناخت و آثار سنگ ها و جواهر سنگ ها پژوهشهای بسیار گسترده ای صورت گرفته است و فرهنگهای غنی جهان مانند یونان، مصر، ایران و هند هر کدام دارای تاریخچه و قدمت طولانی شناخت جواهرات هستند.

در زیر برخی از کارهایی که از این مواد بهره گرفته اند را مشاهده می نمایید:

کارهای فوق در سایت اینترنتی www.molkejavid.com  و پیج اینستاگرام @molkejavid قابل سفارش هستند.

تمامی حقوق این مقاله متعلق به برند ملک جاوید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *